Hogyan teremtsünk rendszert az életünkben költözés előtt

2017. november 15.

Rendszert teremtése életünkben költözéskor

Évente néhány alkalommal sok embernek eszébe jut, hogy rendszerezni kéne a lakásban található dolgokat. Az elképzelés jó, hiszen így megszabadulhatunk azoktól a tárgyaktól, melyeket évek óta feleslegesen tárolunk.

Kiváló alkalom erre a társasházaknál időnként megszervezett lomtalanítás, amikor minden feleslegessé vált használati tárgytól megszabadulhatunk. Természetesen „lomtalanításra” családi házak esetében is van lehetőség.

Sokakban csupán a lomtalanítás gondolata fogalmazódik meg, a megvalósításra viszont sosem kerül sor. Az új otthonba költözés azonban remek lehetőség, hogy végre megszabaduljunk a felgyülemlett lomoktól.

Ennek számos előnye van: új lakásunkban több helyünk lesz,ha sikerül eladnunk némelyik használati tárgyat még egy kis plusz pénzt is kereshetünk és a költöztetés költségeit is csökkenthetjük, hiszen nem mindegy mekkora teherautóra lesz szükség a berendezési- és értéktárgyak elszállításához.

Ebből is látszik, hogy valójában a lomtalanítás az első és legfontosabb dolog, amit meg kell szervezni, mikor elkezdünk csomagolni a költözés előtt. Az alábbiakban egy rövid ismertetővel és hasznos tanácsokkal igyekszünk segíteni az otthonváltás előtt állóknak.

Hogyan szelektáljunk?

A feladat könnyű csak fel kell tennünk magunknak pár egyszerű kérdést.

  • Van az adott tárgynak haszna vagy csak érzelmi okok miatt nem akarok megválni tőle?
  • Valóban szükségem van rá?
  • Miért van rá szükségem és miért tartottam meg eddig?

Ha ezeket a kérdéseket megválaszoltuk, egyértelműen el tudjuk dönteni, hogy eljött az idő a lomtalanításra.

De hogyan kezdjük?

Első lépésként szerezzük be és készítsük elő a következő kellékeket:

  • masszív, strapabíró dobozok (szükség esetén a leendő költöztető cégtől is kérhetünk kartondobozokat)
  • rengeteg műanyag zacskó, szemeteszsák
  • iratmegsemmisítő
  • címkék
  • buborékfólia, csomagolópapír vagy régi újságpapír (lehetőleg tintamentes)
  • ragasztószalag

Valószínűleg ezek a kellékek már amúgy is előkerültek, hiszen költözéskor mindegyikükre nagy szükség lehet.

A következő hét lépésből álló feladatsor elvégzésével nagy mértékben megkönnyíthetjük és felgyorsíthatjuk a lomtalanítás folyamatát.

1. Kezdjünk hozzá azonnal!

A lomtalanítás az első, amit el kell végeznünk még a pakolás előtt. Tűzzünk ki határidőket, például egy adott hétvégét, így könnyebben oszthatjuk be időnket és elkerülhetjük a halogatást.

Két nap bőven elég, hogy szelektáljunk és kiválasszuk azokat a holmikat, amelyektől sokszor fájó szívvel ugyan, de meg kell válnunk.

2. Használjuk a négy-doboz módszert!

Ez a legnépszerűbb és leghatékonyabb módszer a szelektálásra. Címkézzünk fel négy dobozt az alábbi feliratokkal: „Megtart és használ”, „Elad/Adomány”, „Megtart és tárol” és „Kidob”.

Az utolsó doboz akár egy újrahasznosítható hulladékok tárolására alkalmas szemetes is lehet. Járjuk végig a lakást szobáról szobára és minden tárgyat helyezzünk a megfelelő dobozba. Fontos, hogy egy helyiséget, egy tárgyat se hagyjuk ki.

3. Gondolkodjunk reálisan!

Azokat a tárgyakat, melyekhez érzelmileg kötődünk de sosem használjuk legszívesebben a „használós” dobozba tennénk, de ne tegyük! Nehéz, de nem őrizhetünk meg minden apró tárgyi emléket örökre. Ezeket a tárgyakat tegyük egy külön tárolódobozba, így mindig elővehetjük őket, de mégsem foglalják a helyet új lakhelyünkön.

4. Legyünk kegyetlenek!

Szelektálás költöztetés előtt

A szelektálás egyik legfőbb szabálya: „ha nem használtad évekig, nincs szükséged rá”. Ez szinte minden tárgyra igaz lehet.

Miért tartsunk meg olyan ruhákat, amik nem tetszenek és sosem hordtuk őket? Miért kell plusz 2-3 tányér-, és evőeszköz készlet a különleges vendégek miatt? Miért tartjuk meg a régi, használatra már alkalmatlan elektronikai eszközöket, ha csak a helyet foglalják? Dobozoljunk be mindent, ami feleslegessé vált és adjuk vagy adományozzuk el őket.

5. Szabaduljunk meg a papíroktól!

Az évek során szinte minden háztartásban felgyülemlik bizonyos mennyiségű papírhulladék. Elavult számlák, dokumentumok, lejárt garanciapapírok. Itt az idő, hogy megszabaduljunk tőlük még a költözés előtt! A fontos papírokat különítsük el, nehogy az iratmegsemmisítő áldozatául essenek.

6. Döntsük el, hova kerüljenek a tárgyak!

A kidobásra ítélt holmiktól gondolkodás nélkül szabaduljunk meg. A megtartani kívánt tárgyakat megfelelő csomagolással készítsük elő a költözésre. Az eladásra szánt tárgyakat válogassuk át.

Értékesíthetjük őket az interneten, de szervezhetünk úgynevezett garázsvásárt is. Az adományokkal keressük fel egy lakhelyünkhöz közeli gyűjtőközpontot vagy jótékonysági szervezetet.

7. Legyünk környezettudatosak!

Környezettudatos költöztetés

A hulladék eltávolításánál gondoljunk környezetünkre és az újrahasznosításra. Ha közvetlen környezetünkben nincs szelektív hulladékgyűjtésre lehetőség, keressük meg a legközelebbi hulladéklerakó szigetet, ahol megszabadulhatunk a felgyülemlett hulladéktól.

Nagyobb településeken külön lerakó működik elektronikai eszközök tárolására, ezeket semmikép se dobjuk a szerves hulladékgyűjtőbe! Ha veszélyes hulladéktól, pl.: pala, szeretnénk megszabadulni, speciális elszállító céget kell felbérelnünk a feladatra.

Helyiségek lomtalanítása

Most, hogy megismertük a lomtalanítás alapjait, ideje munkához látni. A következőkben felsoroljuk azokat a helyiségeket, ahol rendszerint a legtöbb felesleges tárgy található.

1. Garázs

A garázs szinte minden házban előbb-utóbb fő tárolóhelyiséggé válik. Ennek egyik legfőbb oka, hogy a viszonylag nagy térben sok minden elfér, amit a lakóhelyiségekben már kerülgetni kéne.

Költözés előtt, főleg, ha el akarjuk adni az ingatlant, érdemes alaposan átválogatni mire van szükségünk és kitakarítani a garázst, hogy az új lakó be tudjon parkolni autójával. A költözés remek alkalom, hogy rendszerezzük a garázsban lévő szerszámokat.

Sok olyan szerszá is előkerül ilyenkor, melyekre a bútorok szét-, és összeszerelésekor szükségünk lehet. A legjobb megoldás, ha mindent, ami a garázsban van kiviszünk a ház elé. Dobjunk ki minden üres festékes dobozt, vödröt, fedelet, építkezéskor megmaradt ragasztót és palackot. A garázsban is alkalmazhatjuk a négy-doboz módszert.

2. Alagsor / Tetőtér

Ezek a helyiségek ténylegesen tárolásra lettek kitalálva. Bizonyára sok rég elfeledett tárgyat találunk itt kisebb nagyobb dobozokban. Nézzük át a dobozok tartalmát és azonnal dobjuk ki azt, amire már nincs szükségünk.

Ugyanúgy, ahogy a garázsban, itt is alkalmazzuk a négy-doboz módszert, mellyel értékes időt és energiát nyerhetünk.

3. Gardrób / Ruhásszekrény

A ruhák szelektálása az egyik legnehezebb feladat a háztartásban. Az egyik legfőbb ok, amiért az emberek többsége nem akar megszabadulni bizonyos ruháktól az, hogy a jövőben még úgyis hordani fogják őket.

Ez az esetek 99 %-ban nem igaz. Próbáljuk fel a ruhákat és döntsük el, melyikre van még szükség. Alkalmazzuk a négy-doboz módszert és rendszerezzük évszak szerint a ruhákat.

A feleslegessé vált vagy kinőtt ruhákat elajándékozhatjuk vagy ruhagyűjtő kontérekbe tehetjük, ahonnan elszállítják rászoruló családoknak. Bizonyos ruhadarabok csomagolásra is alkalmasak, így sok buborékfóliát és csomagolópapírt spórolhatunk meg.

Néhány egyszerű szabály betartásával és tervezéssel még a legzsúfoltabb házban is rövid idő alatt rendet teremthetünk. Ha úgy érzi bizonytalan vagy tanácsra lenne szüksége, kérje szakember segítségét.

Kérjen árajánlatot, pár órán belül válaszolunk is:

Legutóbbi bejegyzéseink

Kövesse Facebook oldalunkat

Bízza ránk a költöztetést!
Minőség - Pontosság - Megbízhatóság

Ajánlatkérés

Rólunk mondták

"Most hétvégén vettem igénybe a vissszuk.hu szolgáltatásait, és maximálisan meg voltunk elégedve velük. Két nagyon kedves, pozitív hozzáállású, gyors kolléga költöztetett minket. Egyetlen sérülés sem keletkezett a szállítás során, és semmi nem tűnt el. Mindez korrekt áron. A jövőben is bátran ajánlom majd Önöket az imerőseimnek is!"

Somogyvári Tímea

"A fiúk most fejezték be a költöztetést, nagyon szakszerűek voltak! reggel korábban érkeztek pár perccel, így mindenre volt elegendő idő. becsomagoltak mindent, ahogyan kértük, nem volt probléma lépcsőházzal sem. nagyon jó munkát végzett..."

Kőhidi Balázs - Delaware Consulting Hungary

"Nemrég estünk át egy sokunk számára emlékezetes fuvaron Finnországból ami a fiúk profizmusának hála tökeletesen és gyorsan sikerült! Külön figyelmet érdemel a menedzsment higgadsága valamint a tény, hogy Magyarország legerősebb emberét (Misit) küldték hozzánk! Köszönjük Nektek és csak ajánlani tudom mindenkinek a szolgáltatásotokat!"

Fintor András

"Mindig pontosan, a határidőket betartva végezték feladataikat. A kollégák részéről semmilyen negatív észrevétel nem érkezett. Minden ugyanolyan állapotban érkezett meg, ahogyan becsomagolták és kívánt helyre pakolták."

Somos András - SKC-Consulting Kft.

"Szívesen ajánlom mindenkinek a céget, gyors és szép munkát végeznek! Nagy öröm volt, hogy az IKEA bútorokat nem kellett szétszedni.. Segítőkészek, udvariasak, precíz és gyors munkát végeznek! Köszönöm nekik még egyszer!"

Fodor-Kun Eszter